Meniu

Ce este astmul?

Astmul este o afecțiune pulmonară cronică, des întâlnită, care în momentele acute produce dificultăți respiratorii ocazionale. Astmul afectează persoanele de toate vârstele, cu o frecvență mai mare în copilărie, dar poate să apară și la adulți.
Fiind considerat o boală cronică, astmul este o afecțiune de lungă durată a căilor respiratorii superioare. Acestea suferă o inflamație permanentă care, în anumite situații, poate îngreuna respirația. Căile respiratorii devin atât de înguste, încât aerul nu se mai poate mișca liber. În momentele acute, respirația este șuierătoare, uneori, însoțită de o stare de panică și de o scădere a saturației de oxigen din sânge.
Nu se poate spune cu precizie ce anume declanșează astmul, dar este cert faptul că motivele sunt diferite de la pacient la pacient. În cazul tuturor celor care au astm, se constată o reacție inflamatorie acută a căilor respiratorii atunci când intră în contact cu un anume factor declanșator. Căile respiratorii superioare se inflamează, se îngustează și sunt obturate de o secreție masivă de mucus.
Totodată, cei mai comuni declanșatori ai crizelor de astm sunt: alergiile, unele alimente și aditivi, fumatul, unele medicamente pot crește sensibilitatea căilor respiratorii și producția de mucus (aspirina, unele medicamente cu efect antiinflamator (ibuprofen) și beta-blocante (utilizate pentru tratarea bolilor de inimă, a tensiunii arteriale crescute și a glaucomului), vremea umedă, rece și schimbările bruște de temperatură, precum și umiditatea excesivă pot provoca un atac astmatic etc.
 Tratamentul astmului este unul preventiv, care urmărește tratarea simptomelor și prevenirea crizelor. Medicamentele pot ajuta bolnavii să iasă rapid din fazele acute. Tratamentul este de lungă durată și include inhalatoare cu substanțe ce relaxează căile respiratorii. Sunt folosite, în principal, bronhodilatatoare cu acțiune îndelungată. La acestea se adaugă antialergice și preparate care au ca efect fluidizarea mucusului din căile respiratorii.
Potrivit Global Asthma Report 2018, la nivel mondial, 339 mil. de persoane suferă de astm și se estimează că până în anul 2025, 400 mil. de persoane vor suferi de această afecțiune. Ziua Mondială a Astmului este marcată anual, în prima zi de marți a lunii mai, având ca îmbunatățirea gradului de îngrijire și tratament pentru această boală.